De vereniging

Een impressie van muziekvereniging St. Caecilia.

Muziekvereniging St. Caecilia uit Bornerbroek is een fanfare orkest en een slagwerkgroep. Samen bestaande uit ongeveer 60 enthousiaste muziekanten.
Vanaf de oprichting in 1915 verzorgt de vereniging de muzikale omlijsting bij plaatselijke festiviteiten in en rond Bornerbroek. Aanvankelijk werden er vooral serenades gegeven, maar al snel verzorgde St. Caecilia haar eigen concerten, uniformen werden aangeschaft en de vereniging groeide door de jaren heen naar een hechte club mensen die elke maandagavond bijeenkomen om te repeteren.

Traditiegetrouw geeft St. Caecilia enkele concerten zoals een nieuwjaarsconcert, een zomerconcert en een kerstconcert in samenwerking met de koren van Bornerbroek. Naast deze uitvoeringen geeft de vereniging tal van andere optredens variĆ«rend van de Sinterklaasintocht tot een optreden tijdens de pinksterfeesten. Om de vereniging ook financieel gezond te houden, verzamelt St. Caecilia één maal per maand het oud papier en één maal per jaar het oud ijzer van Bornerbroek.

De fanfare repeteert elke week in het Brookshoes onder leiding van Peter Wissink, hij dirigeert zowel het "grote" orkest als het leerlingenorkest, die ook tijdens concerten hun eigen repertoire ten gehore brengen.

Peter Wissink is sinds 1995 werkzaam voor St. Caecilia als muziekdocent, sinds 2001 is hij ook dirigent van de muziekvereniging.
Peter, geboren op 18 juni 1969, begon zijn muzikale loopbaan in Delden bij de Drumfanfare. In eerste instantie op een signaaltrompet, maar deze werd al snel ingeruild voor een "echte" trompet. Na eerst lessen te hebben gevolgd binnen de vereniging, stapte hij over naar de muziekschool in Hengelo waar hij zijn diploma's A t/m D behaalde. Tijdens zijn muziekschooltijd speelde Peter in talloze orkesten, waaronder het Twents Jeugd Harmonieorkest en de Big Band van de Muziekschool.
Al op jonge leeftijd wist Peter dat hij van muziek zijn beroep wilde maken. Tijdens de laatste 2 jaar van de middelbare schooltijd volgde Peter de voorbereidende vakopleiding en zo kon hij na zijn eindexamen op 19e jarige leeftijd de overstap maken naar het conservatorium. Hij is zijn trompetstudie gestart bij Jos van Haaren en heeft later verder gestudeerd bij Reijer Dorresteijn. Ook studeerde hij een aantal jaren Hafa-directie bij Jan van Ossenbruggen.
Al tijdens zijn conservatoriumtijd bleek dat Peter een veelzijdig musicus was met een brede belangstelling voor de muziek. Hij heeft zijn hele studietijd in de bands Let's Dance en Celebration gespeeld, eerst alleen op trompet en bugel maar later ook op toetsen en gitaar. Tevens volgde hij masterclasses op de conservatoria in Münster en in Luxemburg. Door zijn studie bij Reijer Dorresteijn kwam hij ook veel in aanraking met hedendaagse muziek, waarin hij diverse concerten heeft kunnen geven, zowel tijdens als na zijn studie. Naast het conservatorium volgde Peter jazz- en improvisatielessen bij Louis Lanzing. In 1994 heeft hij zijn trompetstudie succesvol afgesloten.
Peter heeft al in zijn studietijd een bloeiende les- en dirigeerpraktijk opgebouwd. Na de studie resulteerde dat in zijn eigen bedrijf, "Peter Wissink Muziekprodukties", waarin hij al zijn muzikale werkzaamheden heeft ondergebracht. Peter kwam na zijn studie al snel in diverse beroepsorkesten terecht, waaronder de Precies Showband, hij vormde zelf met twee andere musici de band Plezant, waarin hij ruim 13 jaar speelde. In deze tijd breidde Peter op het podium zijn instrumentarium verder uit met een trombone en een bariton. Ook nu speelt hij weer in een band, genaamd Let's Move. Peter is in 2007 naast zijn drukke werkzaamheden de pabo gaan volgen. Deze opleiding heeft hij in 2009 afgerond, zodat hij naast alle muzikale activiteiten ook een paar dagen per week in het basisonderwijs voor de klas staat.

De slagwerkgroep staat onder leiding van Gerrit Reijnders, hij is 49 jaar oud en sinds 2008 instructeur en docent van de slagwerkgroep van St. Caecillia. Op 9 jarige leeftijd is hij begonnen met orgel spelen, heeft hij zijn hobby verder uitgebreid met: keyboard, drums, mallets en gitaar. Op 18 jarige leeftijd is hij als tamboer lid geworden van muziekvereniging K.C.M.V. Advendo uit Nijverdal.
Na de slagwerkopleidingen tamboer A,B,C,en D en daarbij het melodisch slagwerk A en B, heeft hij in 1991 zijn muzikale studie afgesloten met het Instructeurs Diploma.
De Tambour-maître opleiding heeft hij daarna gedaan voor de exercitieoefeningen die binnen de korpsen noodzakelijk zijn en heeft hij daar ook een diploma voor behaald.

In 1993 is Gerrit als instructeur begonnen bij de muziekvereniging De Eendracht in Almelo.
Verder heeft hij voor verschillende korpsen mogen werken, waaronder muziekvereniging Orpheus Bathmen, muziekvereniging Amicitia Boerhaar.
Emos Daarle als docent en muziekvereniging De Eendracht Almelo.

Bij de volgende korpsen is hij momenteel werkzaam:

• St. Caecillia Bornerbroek - als instructeur en docent
  • K.C.M.V. Advendo Nijverdal - als instructeur en docent
  • Sempre Crescendo Diepenveen - als instructeur en docent
  • Olsterharmonie Olst - als instructeur en docent
  • Salland Liederholthuis - als instructeur en docent

Naast het dirigeren en les geven heeft hij zijn eigen lesmethode ontwikkeld en in een boek vastgelegd. "Slagwerk voor iedereen" is een methode waar de uitleg op een eenvoudige manier gedaan wordt, zodat begrip en spel maar ook het met plezier in muziek maken positief beïnvloedt.
Tevens beschikt hij over een eigen internet site waar de leerlingen online hun theorie en praktijk lessen kunnen volgen en/of terug kijken, en waar eventueel nog meer informatie te vinden is.

De slagwerkgroep repeteert één maal per week bij Het Café in Bornerbroek.

Om het volgen van lessen te stimuleren, geeft St. Caecilia haar leden korting op het volgen van lessen zowel bij onze interne opleidingen als bij de muziekschool. Op deze manier blijft het volgen van lessen financieel leuk en het bevordert het niveau van de vereniging.